Het nieuwe jaar is begonnen en we hebben elkaar voor 2017 weer veel succes gewenst. Maar wat betekent dat eigenlijk? Succes is toch voor iedereen iets anders? Nou, niet bij mijn klanten. In carrières zie ik eigenlijk een universeel patroon, waarbij het geheim vooral zit in de individuele timing…
Succes wordt in de Wikipedia vrij droog omschreven als ‘het slagen van een opzet’ en de Van Dale noemt het ‘iets wat goed afloopt’. Met andere woorden, er is geen succes zonder doel.
In wat ik noem ‘de eerste helft’ van de meeste carrières is het doel eigenlijk vrij duidelijk. In die fase wil je zo snel en zo veel mogelijk leren en geloofwaardigheid bouwen. Dus zoek je naar een traject of een serie van banen – liefst bij een of meer gerenommeerde ‘brands’ – waarin je wordt blootgesteld aan zo groot mogelijke complexiteit en verantwoordelijkheid. En als je dan gelijk of zelfs sneller dan je ‘peers’ de volgende carrièrestap maakt, heet dat succes. Of het nou leuk is of niet.
In ‘de tweede helft’ ligt dat anders, gebalanceerder. Dan zoek je juist naar een rol waarin je zo veel mogelijk kunt gebruiken van wie je bent en wat je hebt geleerd; daar ben je immers op je best. Maar ook is het belangrijk jezelf steeds opnieuw uit te vinden en te ontwikkelen. Zo zorg je dat je steeds een van de aantrekkelijkste kandidaten blijft voor de positie waarin je zit. En als het toch niet langer past – wat bijna iedereen vroeger of later een keer overkomt – verzet dan op tijd je bakens. Je bent nou eenmaal effectiever in een omgeving die aansluit bij waar je hart ligt.
Nu is het natuurlijk de truc om op tijd de omslag te maken van de eerste naar de tweede strategie. Van maximeren naar positioneren en van voegen naar leiden, ieder op zijn of haar niveau en vakgebied. Ben je te vroeg, dan vlakt je groei te snel af. Ben je te laat, dan word je ingehaald door de volgende generatie. Beide zijn pijnlijk, dus ook hier geldt: ‘timing is everything’.
Succes dit jaar!
Comments are closed here.